Katedra Technologii Informacyjnych

Katedra Technologii Informacyjnych

Informacje:

Sekretariat:
Renata Gałaszkiewicz
e-mail: [email protected]
tel.: 71 36 80 379

Katedra Technologii Informacyjnych powstała w 1991 roku, wtedy pod nazwą Katedra Teorii Informatyki, której kierownikiem do 2006r. była prof. dr hab. Elżbieta Niedzielska. W tym też roku została zmieniona nazwa na Katedra Technologii Informacyjnych, a kierownikiem jej do 2015 roku był prof. dr hab. Jerzy Korczak.

Działalność naukowa pracowników Katedry przez ten cały okres ewaluuje, ale w założeniu koncentruje się wokół zagadnień związanych z zastosowaniem technologii i rozwiązań informatycznych w zarządzaniu oraz szeroko rozumianym biznesie. Wśród najważniejszych obecnych obszarów naukowych,  będących też obszarami współpracy, można wymienić:

  • uczenie maszynowe, wyjaśnialna sztuczna inteligencja (explainable AI); zastosowania sztucznej inteligencji
  • algorytmy (projektowanie, złożoność i wydajność), algorytmy metaheurystyczne (ewolucyjne, itp.)
  • optymalizacja dla problemów grafowych (zapobieganie epidemiom, upadłościom firm, itp.), optymalizacja procesów biznesowych i alokacji zasobów, modelowanie decyzyjne i harmonogramowanie zadań
  • tworzenie oprogramowania w technologii .NET, automatyzacja procesów z wykorzystaniem platform Low-Code/No-Code
  • systemy wspomagania decyzji, wizualizacja danych i informacji, komputerowe wspomaganie pracy grupowej
  • użyteczność, user experience, dostępność interfejsu człowiek-komputer oraz serwisów WWW
  • zarządzanie projektami IT, zwinne metodyki zarządzania projektami, ryzyko w projektach informatycznych, analiza efektywności zespołów projektowych w środowisku IT, adaptacja metodyk zwinnych do różnych modeli organizacyjnych
  • budowa marki osobistej, strategie budowania wizerunku w przestrzeni cyfrowej, wykorzystanie mediów społecznościowych do promocji kompetencji, wpływ marki osobistej na rozwój kariery i możliwości biznesowe

Pracownicy Katedry aktywnie uczestniczą m.in. w Association for Computing Machinery (ACM), Polskim Towarzystwie Informatycznym, Naukowym Towarzystwie Informatyki Ekonomicznej.

Działalność dydaktyczna prowadzona jest przez pracowników Katedry na studiach pierwszego stopnia i drugiego stopnia (w j. polskim i angielskim). Zakres przedmiotów jest następujący:

  • Programowanie w technologii .NET; Programming in MS.NET Technology
  • Architektura komputerów i systemy operacyjne; Computer Architecture and Operating Systems; Sieci komputerowe
  • Data Mining; Infrastruktura i architektura Big Data; Narzędzia i platformy analizy danych; Bioinspired and Soft-computing Methods in Data Analysis and Optimization; Komputerowe metody optymalizacji i wspomagania decyzji
  • Systemy informacyjno-decyzyjne w biznesie; Systemy wspomagania pracy grupowej; Logistyka w przedsiębiorstwie
  • Zarządzanie projektami IT; Metodyki Agile; Metodyki zarządzania projektami informatycznymi; Pragmatyka realizacji projektów
  • Użyteczność interfejsu człowiek-komputer; Analiza i ewaluacja User Experience
  • Metodologia badań naukowych; Metodyka badań naukowych

Również współuczestniczą w prowadzeniu studiów podyplomowych: „Data Science – poziom podstawowy” oraz  „Data Science – zaawansowana analiza danych”.

Pracownicy Katedry są zaangażowani również od strony organizacyjnej w działalność dydaktyczną, m.in. Menedżerem kierunku „Informatyka w biznesie” jest dr Joanna Bryndza. Podejmują także różne inicjatywy m.in. przy mocnym zaangażowaniu mgra Bartłomieja Karabana oraz studentów Uniwersytetu Ekonomicznego powstała inicjatywa „Wroclaw AI Teams WAIT”, która cyklicznie organizuje różnorodne spotkania z prezentacjami dotyczącymi zastosowania szeroko rozumianej sztucznej inteligencji. Jest to obecnie miejsce wymiany wiedzy i doświadczenia również ekspertów z praktyki.

Doktoranci:
mgr inż. Adam Chomicki
mgr inż. Maksymilian Iwanow 
mgr Maciej Krzan

Granty i projekty badawcze:

Pracownicy Katedry kierowali oraz brali udział w różnorodnych projektach, wśród których najważniejsze to:

Międzynarodowe:

  • w ramach programu: Central Europe Programme, projekt pt. “Transnational LOGistics’ Improvement through Cloud computing and innovAtive cooperative business modeLs” (LOGICAL); projekt realizowany we współpracy jednostek badawczych i gospodarczych z następujących krajów: Czechy, Niemcy, Polska, Słowenia, Węgry oraz Włochy; Kierownik zespołu z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu: prof. dr hab. Jerzy Korczak; okres realizacji: 2011 – 2014
  • w ramach programu Bekkera (projekt NAWA), pt. „Optimization of Epidemics Control in Dynamic Complex Networks”; wykonawca: dr inż. Krzysztof Michalak; okres realizacji: 2019-2020; projekt realizowany w Uniwersytecie w Turynie.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju: w ramach programu Program: INNOTECH ścieżka In-Tech, projekt pt. „Inteligentny Kokpit dla Menedżerów (InKoM)”; realizowany przez Konsorcjum: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu (lider) oraz UNIT 4 TETA BI CENTER; kierownik: prof. dr hab. Jerzy Korczak; okres realizacji: 2012 – 2014

Narodowe Centrum Nauki: 

  • „Nowe modele decyzyjne wspomagające planowanie wykorzystania taboru kolejowego uwzględniające przeglądy i naprawy okresowe”; kierownik: mgr Izabela Rudek; okres realizacji: 2020 -2023;
  • „Modele i metody wykorzystania wiedzy dziedzinowej w algorytmach metaheurystycznych dla problemów optymalizacji w świecie rzeczywistym”; kierownik: dr inż. Krzysztof Michalak; okres realizacji:  2016 – 2019;
  • Wizualna eksploracja danych z wykorzystaniem mapy pojęć w analizie wskaźników oceniających funkcjonowanie przedsiębiorstwa”; kierownik: dr Helena Dudycz; okres realizacji: 2010 – 2012;

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego:

  • w ramach programu Doskonała Nauka /Wsparcie konferencji naukowych; projekt pt. „VII Konferencja Naukowa Informatyka w Zarządzaniu IwZ’2022”; kierownik: dr hab. Helena Dudycz; okres realizacji: 2022 – 2023.
  • w  ramach programu „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” – Interekon, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, mgr Izabela Heppner jako kierownik zadania: pt. „Optymalizacja harmonogramów konserwacji zapobiegawczej dla taboru kolejowego – aspekty kosztowe”, okres realizacji 2020 – 2021 i pt. „Nowe modele i metody wspomagające optymalizację planowania eksploatacji taboru kolejowego”, okres realizacji 2019 – 2020 oraz mgr Łukasz Krawiec jako kierownik zadania pt. „Badanie dostępności serwisów internetowych Biuletynu Informacji Publicznej. Perspektywa użytkownika”, okres realizacji: 2020.

Udział jako wykonawca w wielu projektach realizowanych w ramach programu PARP „Bon na innowacje”.

Tematyka oferowanej współpracy doradczej i eksperckiej:

  • praktyczne zastosowania metod uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji
  • automatyzacja procesów z wykorzystaniem platform Low-Code/No-Code
  • tworzenie systemów zarządzania dokumentami elektronicznymi i przepływami pracy
  • tworzenie oprogramowania w technologii .NET
  • optymalizacja w zagadnieniach inżynierskich, logistycznych, itp.
  • wdrażanie zwinnych metodyk zarządzania projektami IT
  • ewaluacja użyteczności oraz user experience interfejsu systemów informatycznych oraz stron internetowych
  • budowanie marki osobistej w środowisku zawodowym i akademickim
  • doradztwo w zakresie wdrażania technologii druku 3D w procesach edukacyjnych, projektowych i produkcyjnych
  • projektowanie i optymalizację modeli 3D na potrzeby prototypowania oraz prezentacji wizualnych
  • wsparcie merytoryczne i techniczne w realizacji projektów badawczo-rozwojowych z wykorzystaniem technologii addytywnych
  • prowadzenie szkoleń z zakresu modelowania 3D oraz obsługi drukarek 3D

Kontrast

Zwiększ rozmiar tekstu

Zwiększ odstęp liter

Używaj czcionek przyjaznych dla dyslektyków

Powiększ kursor

Podświetlanie linków

Zatrzymywanie animacji

Resetuj ustawienia