Katedra Technologii Informacyjnych
Adres:
Budynek:
Z, pok. 714
Ulica:
Komandorska 118/120
Miasto i kod pocztowy:
Wrocław 53-345
Telefon: 71 36 80 379
Informacje:
Sekretariat:
Renata Gałaszkiewicz
e-mail: [email protected]
tel.: 71 36 80 379
Katedra Technologii Informacyjnych powstała w 1991 roku, wtedy pod nazwą Katedra Teorii Informatyki, której kierownikiem do 2006r. była prof. dr hab. Elżbieta Niedzielska. W tym też roku została zmieniona nazwa na Katedra Technologii Informacyjnych, a kierownikiem jej do 2015 roku był prof. dr hab. Jerzy Korczak.
Działalność naukowa pracowników Katedry przez ten cały okres ewaluuje, ale w założeniu koncentruje się wokół zagadnień związanych z zastosowaniem technologii i rozwiązań informatycznych w zarządzaniu oraz szeroko rozumianym biznesie. Wśród najważniejszych obecnych obszarów naukowych, będących też obszarami współpracy, można wymienić:
- uczenie maszynowe, wyjaśnialna sztuczna inteligencja (explainable AI); zastosowania sztucznej inteligencji
- algorytmy (projektowanie, złożoność i wydajność), algorytmy metaheurystyczne (ewolucyjne, itp.)
- optymalizacja dla problemów grafowych (zapobieganie epidemiom, upadłościom firm, itp.), optymalizacja procesów biznesowych i alokacji zasobów, modelowanie decyzyjne i harmonogramowanie zadań
- tworzenie oprogramowania w technologii .NET, automatyzacja procesów z wykorzystaniem platform Low-Code/No-Code
- systemy wspomagania decyzji, wizualizacja danych i informacji, komputerowe wspomaganie pracy grupowej
- użyteczność, user experience, dostępność interfejsu człowiek-komputer oraz serwisów WWW
- zarządzanie projektami IT, zwinne metodyki zarządzania projektami, ryzyko w projektach informatycznych, analiza efektywności zespołów projektowych w środowisku IT, adaptacja metodyk zwinnych do różnych modeli organizacyjnych
- budowa marki osobistej, strategie budowania wizerunku w przestrzeni cyfrowej, wykorzystanie mediów społecznościowych do promocji kompetencji, wpływ marki osobistej na rozwój kariery i możliwości biznesowe
Pracownicy Katedry aktywnie uczestniczą m.in. w Association for Computing Machinery (ACM), Polskim Towarzystwie Informatycznym, Naukowym Towarzystwie Informatyki Ekonomicznej.
Działalność dydaktyczna prowadzona jest przez pracowników Katedry na studiach pierwszego stopnia i drugiego stopnia (w j. polskim i angielskim). Zakres przedmiotów jest następujący:
- Programowanie w technologii .NET; Programming in MS.NET Technology
- Architektura komputerów i systemy operacyjne; Computer Architecture and Operating Systems; Sieci komputerowe
- Data Mining; Infrastruktura i architektura Big Data; Narzędzia i platformy analizy danych; Bioinspired and Soft-computing Methods in Data Analysis and Optimization; Komputerowe metody optymalizacji i wspomagania decyzji
- Systemy informacyjno-decyzyjne w biznesie; Systemy wspomagania pracy grupowej; Logistyka w przedsiębiorstwie
- Zarządzanie projektami IT; Metodyki Agile; Metodyki zarządzania projektami informatycznymi; Pragmatyka realizacji projektów
- Użyteczność interfejsu człowiek-komputer; Analiza i ewaluacja User Experience
- Metodologia badań naukowych; Metodyka badań naukowych
Również współuczestniczą w prowadzeniu studiów podyplomowych: „Data Science – poziom podstawowy” oraz „Data Science – zaawansowana analiza danych”.
Pracownicy Katedry są zaangażowani również od strony organizacyjnej w działalność dydaktyczną, m.in. Menedżerem kierunku „Informatyka w biznesie” jest dr Joanna Bryndza. Podejmują także różne inicjatywy m.in. przy mocnym zaangażowaniu mgra Bartłomieja Karabana oraz studentów Uniwersytetu Ekonomicznego powstała inicjatywa „Wroclaw AI Teams WAIT”, która cyklicznie organizuje różnorodne spotkania z prezentacjami dotyczącymi zastosowania szeroko rozumianej sztucznej inteligencji. Jest to obecnie miejsce wymiany wiedzy i doświadczenia również ekspertów z praktyki.
Doktoranci:
mgr inż. Adam Chomicki
mgr inż. Maksymilian Iwanow
mgr Maciej Krzan
Granty i projekty badawcze:
Pracownicy Katedry kierowali oraz brali udział w różnorodnych projektach, wśród których najważniejsze to:
Międzynarodowe:
- w ramach programu: Central Europe Programme, projekt pt. “Transnational LOGistics’ Improvement through Cloud computing and innovAtive cooperative business modeLs” (LOGICAL); projekt realizowany we współpracy jednostek badawczych i gospodarczych z następujących krajów: Czechy, Niemcy, Polska, Słowenia, Węgry oraz Włochy; Kierownik zespołu z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu: prof. dr hab. Jerzy Korczak; okres realizacji: 2011 – 2014
- w ramach programu Bekkera (projekt NAWA), pt. „Optimization of Epidemics Control in Dynamic Complex Networks”; wykonawca: dr inż. Krzysztof Michalak; okres realizacji: 2019-2020; projekt realizowany w Uniwersytecie w Turynie.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju: w ramach programu Program: INNOTECH ścieżka In-Tech, projekt pt. „Inteligentny Kokpit dla Menedżerów (InKoM)”; realizowany przez Konsorcjum: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu (lider) oraz UNIT 4 TETA BI CENTER; kierownik: prof. dr hab. Jerzy Korczak; okres realizacji: 2012 – 2014
Narodowe Centrum Nauki:
- „Nowe modele decyzyjne wspomagające planowanie wykorzystania taboru kolejowego uwzględniające przeglądy i naprawy okresowe”; kierownik: mgr Izabela Rudek; okres realizacji: 2020 -2023;
- „Modele i metody wykorzystania wiedzy dziedzinowej w algorytmach metaheurystycznych dla problemów optymalizacji w świecie rzeczywistym”; kierownik: dr inż. Krzysztof Michalak; okres realizacji: 2016 – 2019;
- Wizualna eksploracja danych z wykorzystaniem mapy pojęć w analizie wskaźników oceniających funkcjonowanie przedsiębiorstwa”; kierownik: dr Helena Dudycz; okres realizacji: 2010 – 2012;
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego:
- w ramach programu Doskonała Nauka /Wsparcie konferencji naukowych; projekt pt. „VII Konferencja Naukowa Informatyka w Zarządzaniu IwZ’2022”; kierownik: dr hab. Helena Dudycz; okres realizacji: 2022 – 2023.
- w ramach programu „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” – Interekon, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, mgr Izabela Heppner jako kierownik zadania: pt. „Optymalizacja harmonogramów konserwacji zapobiegawczej dla taboru kolejowego – aspekty kosztowe”, okres realizacji 2020 – 2021 i pt. „Nowe modele i metody wspomagające optymalizację planowania eksploatacji taboru kolejowego”, okres realizacji 2019 – 2020 oraz mgr Łukasz Krawiec jako kierownik zadania pt. „Badanie dostępności serwisów internetowych Biuletynu Informacji Publicznej. Perspektywa użytkownika”, okres realizacji: 2020.
Udział jako wykonawca w wielu projektach realizowanych w ramach programu PARP „Bon na innowacje”.
Tematyka oferowanej współpracy doradczej i eksperckiej:
- praktyczne zastosowania metod uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji
- automatyzacja procesów z wykorzystaniem platform Low-Code/No-Code
- tworzenie systemów zarządzania dokumentami elektronicznymi i przepływami pracy
- tworzenie oprogramowania w technologii .NET
- optymalizacja w zagadnieniach inżynierskich, logistycznych, itp.
- wdrażanie zwinnych metodyk zarządzania projektami IT
- ewaluacja użyteczności oraz user experience interfejsu systemów informatycznych oraz stron internetowych
- budowanie marki osobistej w środowisku zawodowym i akademickim
- doradztwo w zakresie wdrażania technologii druku 3D w procesach edukacyjnych, projektowych i produkcyjnych
- projektowanie i optymalizację modeli 3D na potrzeby prototypowania oraz prezentacji wizualnych
- wsparcie merytoryczne i techniczne w realizacji projektów badawczo-rozwojowych z wykorzystaniem technologii addytywnych
- prowadzenie szkoleń z zakresu modelowania 3D oraz obsługi drukarek 3D