XXXIII Forum Ekonomiczne w Karpaczu trwa! Prezentujemy relację z drugiego dnia wydarzenia.
II dnia Forum Ekonomicznego 2024 w roli moderatorów i panelistów wystąpili:
- prof. dr hab. Ewa Stańczyk-Hugiet
- dr hab. Piotr Bednarek, prof. UEW,
- dr hab. Maja Kiba-Janiak, prof. UEW,
- dr hab. Barbara Mróz-Gorgoń, prof. UEW,
- dr hab. Bartłomiej Nita, prof. UEW,
- dr hab. Andrzej Okruszek, prof. UEW,
- dr Joanna Martusewicz,
- Jan Jakub Cendrowski,
- Ałła Witwicka-Dudek.

Spotkania Rektora UEW z przedstawicielami władz, biznesu i Absolwentami UEW
Drugi dzień Forum rozpoczęliśmy spotkaniem Rektora UEW Czesław Zając z Ministrem Nauki Dariuszem Wieczorkiem, w trakcie którego rozmawiano o planach i możliwościach rozwoju wobec sektora nauki i szkolnictwa wyższego. To trzecie z serii spotkań z przedstawicielami władz, w jakich wziął udział nasz Rektor: pierwszego dnia Forum rozmawiał bowiem z Wicepremierem i Ministrem Cyfryzacji Krzysztofem Gawkowskim. Rektor UEW wziął również udział w spotkaniach z przedstawicielami biznesu: Polsko-Amerykańskiej Izby Handlowej AmCham, Polsko-Niemieckiej Izby Handlowej, władzami Legnickiej i Wałbrzyskiej SSE i DFR Inwestycyjny oraz reprezentantami firm 3M i Intel Polska.
Dużym zainteresowaniem cieszyło się także popołudniowe spotkanie z Absolwentami naszej Uczelni, w którym wzięli udział przedstawiciele władz oraz kadry UEW. Rektor UEW podkreślił zalety płynące dla każdego uczestnika eventu:
– Jestem przekonany, że tegoroczne Forum Ekonomiczne pozwoli nam wszystkim zbudować wiele relacji, z założenia korzystnych dla naszej Uczelni. Olbrzymia ilość kontaktów, rozmowy z naszymi interesariuszami: przedstawicielami przedsiębiorstw, izb gospodarczych, spotkania z przedstawicielami władz, ale także z przyjaciółmi. Forum, mimo iż po raz pierwszy uczestniczę w tym wydarzeniu, generalnie oceniam bardzo pozytywnie, mając nadzieję, że każdy z jego dni będzie równie owocny.
Wręczenie certyfikatu Europejskiej Nagrody Doskonałości Organizacyjnej EFQM
W trakcie wieczornej Gali Forum Ekonomicznego w Karpaczu Rektor wraz z dr Joanną Martusewicz, dyrektorem EFQM Business Excellence Center, wręczyli wyróżnienia Recognized by EFQM 5* dwóm firmom: Toyota Boshoku Poland oraz Toyota Boshoku Legnica. Nagrodę odebrali Prezesi Takahiro Hiratsuka i Kamil Suchorski.
– Od tego roku nasza Uczelnia jest Partnerem Krajowym European Foundation for Quality Management (EFQM) w Brukseli i jako jedyna ma prawo do oceny organizacji wdrażających model EFQM i przyznawania wyróżnień Recognized by EFQM. Mamy nadzieję, że wręczenie tych wyróżnień w trakcie tak dużego wydarzenia będzie promocją podejścia do zarządzania zawartego w modelu EFQM, który można streścić krótko: innowacyjność, działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i zrównoważone wyniki, zaangażowanie wszystkich pracowników oraz transparentna ocena dająca globalny benchmark. Wierzę, że już w przyszłym roku spotkamy się na EFQM Global Award, podczas którego wyróżnione przez nas organizacje otrzymają nagrodę globalną – mówiła dr Joanna Martusewicz tuż po wręczeniu nagrody.
Rozmowy wokół książki „Podstawy nowoczesnego marketingu”
Wiele uwagi przyciągnęło także spotkanie dotyczące polskiej edycji książki prof. Philipa Kotlera „Essentials of Modern Marketing”. Podczas spotkania Kinga Jurga („Puls Biznesu”) rozmawiała z Janem Jakubem Cendrowskim (Dyrektor Uniwersyteckiego Inkubatora Przedsiębiorczości inQUBE), Ałłą Witwicką-Dudek (Dyrektor Centrum Współpracy z Biznesem UEW) i prof. Barbarą Mróz-Gorgoń, współautorką publikacji (razem z Philipem Kotlerem i Mariuszem Soltanifarem), na tematy związane nie tylko z marketingiem, ale też współpracą uczelni z biznesem.
– Przypadek sprawił, że byłam na jednej konferencji z prof. Kotlerem. Zostałam zaproszona do trwającej już rok współpracy w ramach Kotler Impact. Temat polskiej edycji książki trzeba było natomiast „dowieźć”. Wzajemne wsparcie, praca czy „update’owanie się” w kwestii globalnego marketingu w ramach Kotler Impact to jedno, ale prof. Kotler nigdy nie dotykał zagadnienia polskiego rynku. Przez długi czas pokutowało bowiem przekonanie, że Polska w tym kontekście dopiero raczkuje. W pewnym momencie jednak stwierdziliśmy, że ten rynek niesamowicie się rozwija, a Dolny Śląsk stał się jedną z kolebek start-upów w tej części Europy – możemy być z siebie dumni! Wszystko to jednak trzeba było zaraportować, wykazać w twardych liczbach. Zapadła zatem decyzja, że OK – wchodzimy w to. Miałam wielką przyjemność wspólnie z Mariuszem Soltanifarem wybierać, przesiewać i opisywać dobre praktyki różnych firm, uczelni czy wręcz przykłady pojedynczych kampanii marketingowych, co zresztą było nie lada wyzwaniem – w ten sposób opisała proces powstania książki jej współautorka.
Znacząca część rozmowy była jednak różnorodnym aspektom współpracy na linii uczelnia-biznes, w trakcie której podkreślano rolę synergii pomiędzy tymi dwoma środowiskami. Jan Jakub Cendrowski:
– Rola uczelni ekonomicznych w tworzeniu rzeczywistości biznesowej jest zasadnicza. Uniwersytety ekonomiczne powinny być uczelniami biznesu – i to się właściwie dzieje. Na UEW mamy jednostki współpracujące z zarówno „dużym” jak i „małym” biznesem. Sami nie tylko korzystamy ze wsparcia, ale również w przypadku mojej jednostki zapewniamy je, zwłaszcza tym osobom, które myślą, by zostać przedsiębiorcami. Takich projektów (start-upów), które inicjujemy, jest około czterdziestu rocznie. Biznesy te, a często jeszcze same tylko pomysły, otrzymują od nas m.in. wsparcie mentorskie czy szyte na miarę konsultacje (prawne, technologiczne, marketingowe), w których przygotowaniu uczestniczą eksperci związani z olbrzymią Społecznością naszej Uczelni. Wszystko to jest nieocenione zwłaszcza w pierwszym, najtrudniejszym etapie funkcjonowania firmy.
Ałła Witwicka-Dudek opisała natomiast, w jaki sposób biznes wpływa na jakość i charakter kształcenia:
– Jesteśmy dziś inną uczelnią: nie tylko wspomagamy naszych partnerów, ale też aktywnie nawiązujemy nowe kontakty, włączając się w lokalny i krajowy ekosystem biznesowy. Zainteresowanie współpracą bardzo często wynika z potrzeby zrekrutowania talentów do danej firmy czy organizacji; zarazem nasi interesariusze korzystają z oferty badań i ekspertyz naukowych, włączają się do wspólnych projektów rozwojowych. Dzięki podejmowanej na różnych polach współpracy możemy poznawać potrzeby naszego otoczenia biznesowego i na nie odpowiadać. Jednym z wymiernych przykładów takiej współpracy jest obecność przedstawicieli firm w radach programowych ponad 25 kierunków studiów realizowanych przez UEW, co przekłada się m.in. na zakres treści przekazywanych w trakcie kształcenia na danym kierunku. Praktycy biznesu angażują się również w prowadzenie zajęć i wykładów dla studentów, są również mentorami w programach mentoringowych. Aktualnie współpracujemy z ponad 350 podmiotami w ramach zarówno formalnych porozumień, jak i nieformalnych umów. Wielu spośród przedstawicieli biznesu jest naszymi absolwentami. Obecność biznesu (w szerokim znaczeniu) na kampusie uczelni pozwala wspólnie kształtować pożądane przez rynek kompetencje naszych studentów. Znajduje to wyraz np. w tworzeniu nowych kierunków studiów we współpracy z partnerami biznesowymi czy też rozwiązywaniu konkretnych problemów biznesowych w ramach maratonów innowacyjnych rozwiązań (tzw. DTthonów). Można więc powiedzieć, że UEW to prawdziwa kuźnia talentów.
Prof. Barbara Mróz-Gorgoń zwróciła przy tym uwagę na zakres korzyści, jakie sektor biznesowy może uzyskać poprzez współpracę ze światem nauki:
– Firmy zainteresowane współpracą z sektorem akademickim to organizacje, które czują już potęgę wiedzy, nauki i współtworzenia wartości. Można nieco żartobliwie powiedzieć, że biznes zwraca się dziś w stronę akademii wskutek oddziaływania trzech liter: E, S i G. Nowoczesna oferta uczelni dla firm obejmuje m.in. badania, wdrożenie do przygotowania raportów z tego obszaru i wspomaganie tego procesu, wsparcie mentorskie i eksperckie czy inicjowanie projektów. W książce, w case study naszej Uczelni, Ałła i Kuba opisali to wszystko krok po kroku. Takich przykładów, z samego tylko Dolnego Śląska, podajemy tam zresztą więcej. Zarazem pragnę zwrócić uwagę na rolę „matchmakerów”: organizacji takich jak Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej czy ABSL, których działalność, dzięki tworzeniu platform wymiany doświadczeń i utrzymywania kontaktów pomiędzy różnorodnymi środowiskami, jest w tym ekosystemie biznesu niezwykle istotna.
XXXIII Forum Ekonomiczne: trzy dni wydarzeń
Już jutro zaprezentujemy relację z ostatniego dnia tegorocznego Forum Ekonomicznego. Zachęcamy do śledzenia naszych mediów społecznościowych, w których na bieżąco publikujemy najświeższe wiadomości z Karpacza (i nie tylko!)